Słownik EZ
Spis Treści ▼
Kompletna lista terminów RPG EZ. Filtruj według typu, opisu, tytułu.
Agenda, ogólnie
MechanicznyAgenda: zbiór celów narracyjnych i priorytetów, które kierują działaniami danej strony (Gracza, MG, "Przeciwnika") w trakcie sceny lub sesji. Definiuje to, jaki stan świata jest pożądany przez właściciela Agendy.
Aktor
MechanicznyAktor: ważna Strona Aktywna sesji, próbująca coś osiągnąć lub dookoła której ogniskują się wydarzenia. Postać Gracza, ważny Pojazd, Organizacja. Znaczący byt, za którym może podążać Kamera EZ.
Aktor Chroniony
MechanicznyAktor Chroniony: postać ważna dla Gracza, MG lub opowieści; zawsze ktoś ma na nią Właścicielstwo. Każda zmiana Aktora Chronionego poprzez Konflikt lub rozwój fabularny wymaga zgody właściciela albo znacznie głębszej eskalacji Konfliktu niż zwykle.
Aleksandria
DomenowyAleksandria: "nowa biblioteka Aleksandryjska"; forma integracji sofontów w jedną całość pod kontrolą jednego sofonta; zwykle mamy grupę ludzi w biovatach i nadrzędny byt wykorzystujący ich jako żywą bibliotekę.
Amalgamat
DomenowyAmalgamat: nienaturalny stop (synteza, unifikacja) rzeczy, które normalnie nie są w stanie się połączyć. Amalgamacja jest bezpośrednio powiązana z magią.
Amnestyk
DomenowyAmnestyk: lek / środek podawany ludziom, który powoduje utratę lub uszkodzenie pamięci przez pewien okres. Nie jest niezawodny, bywa nieprecyzyjny i miewa skutki uboczne, ale często jest lepszy niż alternatywy.
Amnezja Biosofoncka
DomenowyAmnezja Biosofoncka: zjawisko występujące przede wszystkim w kosmosie (mała populacja ludzka, ciągły kontakt z tymi samymi ludźmi). Jeśli na pokładzie statku nie ma osób o konkretnych kompetencjach, pojawia się niewielkie ryzyko, że Syntetyczny Intelekt jednostki może zacząć tracić pewne kompetencje; nie ma biologicznej tkanki zdolnej podtrzymać wiedzę Syntetycznych Intelektów. WYNIK: To sprawia, że opłaca się mieć zbalansowane załogi ludzkie.
Amplituda Biosofoncka
DomenowyAmplituda Biosofoncka: ludzie pełnią rolę "tłumików" magicznych. Jeśli jest odpowiednia populacja różnorodnych ludzi w okolicy, naturalne pływy i falowania magiczne będą w zakresie [-9, 9] a nie [-9999999, 9999999].
Anomalia Magiczna
DomenowyAnomalia: byt (osoba, przedmiot, pojazd, miejsce) Skażony Energią Magiczną, co nadaje mu nieprzewidywalne i przekraczające prawa fizyki własności, powiązany z Energiami którymi jest nasycony.
Arkologia
DomenowyArkologia: Miasto-struktura pod kopułą, łączące architekturę i ekologię w celu stworzenia zintegrowanego i samowystarczalnego środowiska życia. Stosowana w niegościnnym terenie, by izolować mieszkańców od zewnętrznego świata (np. "miasto pod kopułą na Marsie").
Astorianin
DomenowyAstorianin: człowiek, mieszkaniec planety Astoria. Główne cechy: 1) Astorianie wiedzą o istnieniu magii i mają do czynienia z Anomaliami. 2) Mają małe doświadczenie z tematami kosmicznymi; raczej są na Astorii. 3) Podczas Inwazji Noctis walczyli z Saitaerem oraz noktianami i udało im się wygrać; potem źle traktowali noktina. 4) kody kulturowe: Europa Środkowa i Wschodnia; w większości słowianie.
Atarienin
DomenowyAtarienin: Wspólnota Etnokulturowa (jak "Słowianie"), indywidualistyczni baronowie próżni. Bardzo anty-SI, pro-technologiczni, biopuryści (ludzie winni być ludźmi). Oportuniści skupieni na samowystarczalności.
Biomod
DomenowyBiomod: człowiek zmodyfikowany genetycznie; odległy od ludzkiej bazy. Nie chodzi tu o terapię genetyczną (mającą doprowadzić uszkodzony organizm do działania) a o rekonstrukcję do czegoś *lepszego* niż podstawowy człowiek.
Biosofont
DomenowyBiosofont: połączenie słów "biont" (istota żywa) i "sofont" (istota rozumna, czująca, zdolna do rozumowania na poziomie człowieka lub wyżej). Np. ludzie są biosofontami.
Biosynt
DomenowyBiosynt: Syntetyczna istota mająca organiczne ciało. Jest to organiczny humanoid zrobiony zwykle na podobieństwo człowieka. Może mieć komponenty krystaliczne. Może być sofontem, ale nie musi.
Biovat
DomenowyBiovat: sztuczny zbiornik, w którym utrzymuje się życie lub przekształca istoty żywe; coś jak "duży słoik z płynem" do hodowli ciała, kończyny albo istoty. Może mieć mechanizmy uczenia.
Byt Subturingowy
DomenowyByt Subturingowy: Wariant Syntetycznej Inteligencji; nie posiada agendy, osobowości ani umysłu. SI jako programowalne narzędzie.
Cognitohazard
DomenowyCognitohazard: Byt lub treść, których postrzeganie lub przetwarzanie szkodzi obserwatorowi. Atakuje proces poznawczy w chwili kontaktu. Powoduje zaburzenia myślenia, wnioskowania lub zachowania. Przykłady: bazyliszek, dziecko oglądające krwawe i okrutne morderstwo swoich rodziców.
Cybersofont
DomenowyCybersofont: istota niebiologiczna (np. robot, synt, android), która jednocześnie jest sofontem (istotą rozumną, czującą, zdolna do rozumowania na poziomie człowieka lub wyżej).
Cybersynt
DomenowyCybersynt: Syntetyczna istota w mechanicznym (niebiologicznym) ciele. Jest to krystaliczno-cybernetyczny android, zwykle zrobiony na podobieństwo człowieka. Jest istotą inteligentną i myślącą. Może być sofontem, ale nie musi.
Cylinder O'Neilla
DomenowyCylinder O'Neilla: Obracająca się kolonia kosmiczna w kształcie cylindra (przez co ma grawitację), zaprojektowana do samowystarczalnego życia w kosmosie.
Człowiek Bazowy
DomenowyCzłowiek Bazowy: Człowiek oryginalny genetycznie, bez zaawansowanych modyfikacji ciała ani umysłu. Może mieć protezy, niewielką korektę genetyczną, ale ma normalne ludzkie charakterystyki i jest genetycznie kompatybilny z innymi ludźmi.
Dekadianin
DomenowyDekadianin: Wspólnota Etnokulturowa (jak "Słowianie"), skrajnie militarystyczni, tradycyjni i lojalni miłośnicy rodziny, porządku i bezpieczeństwa. Misja przede wszystkim. Cenią siłę, zaradność, dyscyplinę i skuteczność.
Demonstracja
MechanicznyTooltip lub kliknięcie daje informacje o skomplikowanych terminach domenowych i technicznych.
Domyślna Przyszłość
MechanicznyDomyślna Przyszłość: stan, do którego świat gry zmierza NATURALNIE. To, co się stanie jeśli Postać Gracza niczego nie zrobi. Winna być niekorzystna; w innym wypadku po co Gracz na sesji?
Drakolita
DomenowyDrakolita: Wspólnota Etnokulturowa (jak "Słowianie"), genetycznie wzmocnieni, zawsze unikalni indywidualistyczni homo superior, święcie przestrzegający wszelkich kontraktów.
Efemeryda
DomenowyEfemeryda: byt, istota, anomalia lub zjawisko, które istnieje tylko przez stosunkowo krótki czas; gdy energia magiczna się skończy, Efemeryda się rozproszy.
Energia Alteris
DomenowyEnergia Alteris: Ścieżki-Nie-Wybrane, NieRzeczywistość. Energia Magiczna powiązana z chaosem, zaskoczeniem i zagubieniem. Nic nie jest stałe, wszystko ciągle się zmienia i mieni. Nie da się niczego poznać i wszystko jest NIE TAK.
Energia Alucis
DomenowyEnergia Alucis: Ukojenie przez Ułudę, Ucieczka Do Krainy Marzeń. Świat, którego nie ma a być powinien. Energia Magiczna powiązana z pięknem, zachwytem, marzeniami i harmonizacją. Nic Cię nie boli, jest cudownie i nic już nigdy Cię nie skrzywdzi.
Energia Esuriit
DomenowyEnergia Esuriit: Nieskończony Nienasycony Głód. Energia Zewnętrzna powiązana z ambicją, niepowstrzymanym głodem i pragnieniem zagarnięcia WIĘCEJ. Wieczne cierpienie i obsesja.
Energia Exemplis
DomenowyEnergia Exemplis: Mityczna Doskonałość. Energia powiązana z intensyfikacją i prowadzeniem w kierunku perfekcji i symboliki. Stać się bytem najdoskonalszym, oczyścić rzeczywistość i przejść do świata legend.
Energia Interis
DomenowyEnergia Interis: Koniec Wszystkiego, Rozpad Wszelkich Znaczeń, Śmierć Ostatniej Gwiazdy. Energia Magiczna powiązana z bezsilnością, rozpaczą i brakiem znaczenia. Niczego nie ma, niczego nie było, niczego nie będzie i nic nie ma znaczenia.
Energia Ixion
DomenowyEnergia Ixion: Energia Zewnętrzna powiązana z Neo-Życiem, Absolutna Adaptacja i Nienaturalna Amalgamacja Rzeczywistości, realiformacja do "ixiońskiego świata", insektoidalne ohydne amalgamaty ciała i mechanizmów.
Energia Lacrimor
DomenowyEnergia Lacrimor: Ekspresywna Eksploracja, Indywidualistyczny Ruch, Autentyczne Doznania. Energia Magiczna związana z Eksploracją, Ruchem, Przeżywaniem oraz Indywidualizmem. Przeżyć jak najwięcej, śpiewać jak najgłośniej, być sobą do końca.
Energia Praecis
DomenowyEnergia Praecis: Cywilizacja Zwycięska. Władanie, Kontrolowanie, Koordynowanie. Energia Magiczna powiązana z porządkiem, przejęciem kontroli, usuwaniem chaosu i tworzeniem narzędzi.
Energia Sempitus
DomenowyEnergia Sempitus: Staza (Niezmienność), Prawda, Stabilizacja, Ochrona. Energia Magiczna powiązana z przeszłością i niezmiennością. Tak, jak jest i było, tak jest idealnie. Tak ma pozostać.
Federacja
DomenowyFederacja: Działa jak jedno państwo, ale ze specyfiką. Związek polityczny wielu prowincji / ziem, które zachowują autonomię wewnętrzną i współdzielą jeden centralny system rządowy.
Feralius
DomenowyFeralius: przekształcony przez Energię Magiczną "potwór" (zwykle biosofont); w jego wypadku Energia dominuje nad jego naturą. Niebezpieczny, nie może żyć wśród ludzi.
Habitat
DomenowyHabitat: Środowisko (stworzone naturalnie lub sztucznie), w którym żyje i rozwija się konkretna społeczność lub organizm. Np. "ta stacja jest habitatem dla tych ludzi".
Hamulec Aktora
MechanicznyHamulec Aktora: anty-Silnik, mechanizm określający czego postać NIE zrobi. Linie których postać nie przekroczy, wartości których nie zdradzi, działania których unika mimo że mogłyby pomóc.
HFY
DomenowyHFY (Humanity Fuck Yeah): Gatunek literacki skupiony na potencjale, wytrwałości i ogólnej wybitności ludzkości w obliczu mroku. Ludzkość przezwycięża niemożliwe i czyni świat lepszym miejscem.
Homo Superior
DomenowyHomo Superior: Zmieniony genetycznie (biomod), cybernetycznie (cyborg) lub magicznie człowiek w coś *lepszego* niż człowiek bazowy. Człowiek "lepszy", "doskonalszy".
Infohazard
DomenowyInfohazard: informacja, której samo posiadanie albo ujawnienie naraża posiadacza na szkody. Nie musisz go postrzegać. Np. jeśli wiesz kto jest szefem mafii, jesteś _person of interest_.
Intencyjność
MechanicznyIntencyjność, Intencja: "co chcesz osiągnąć, dlaczego wykonujesz daną czynność", w odróżnieniu od Akcji, gdzie "co robisz, jaki ruch wykonujesz". Wyższy poziom abstrakcji Deklaracji ruchu postaci / świata.
Inwazja Saitaera
DomenowyInwazja Saitaera: katastrofalna manifestacja Saitaera - Regenta Nienaturalnej Adaptacji (Energia Ixion) - na Astorii, która doprowadziła do straszliwych zniszczeń i zjednoczenia ludzi celem odparcia Władcy Amalgamacji. Minęły dekady zanim Astoria się z tego podniosła.
Irianium
DomenowyIrianium: anomalny metal (właściwie stop, choć używamy nazwy metalu) umożliwiający super-efektywne przechowywanie i transport energii.
Kamera EZ
MechanicznyKamera EZ: Zarówno Gracz jak i MG są "widzami przed telewizorem"; widok na fikcyjną rzeczywistość gry. Gracz i MG wpływają na opowieść w inny sposób, zmieniając scenę widzianą przez Kamerę. Kamera pokazuje obiektywną rzeczywistość taką, jak widzą "osoby przed telewizorem".
Klątwożyt
DomenowyKlątwożyt: (analogia: pasożyt) to byt pasożytujący na aurze magicznej i visiat swojego gospodarza. Transmitowany jest zwykle przez pole magiczne.
Kody Kulturowe
MechanicznyKody Kulturowe: wspólne koncepty, skojarzenia i motywy, które Gracze i MG rozpoznają **tak samo** i które skracają komunikację. Dzięki temu umiemy "grać w ten sam film" bez przeszkód. Wynikają ze wspólnej kultury, mediów itp.
Kompetencja Aktora
MechanicznyKompetencja Aktora: zakładamy, że Aktorzy (postacie, organizacje...) na sesji są **kompetentne**, czyli działają zgodnie ze swoim najlepszym interesem, działają zgodnie ze swoimi celami, zwykle znają się na tym co robią i są wystarczająco przygotowane. Nie są bezradnymi postaciami komicznymi i jakkolwiek mogą mieć pecha czy nie być wybitne, ale są fachowcami w tym co robią.
Komputronium
DomenowyKomputronium: materia, na której da się przeprowadzać obliczenia. Ogólnie rozumiane jako "materia dostarczająca mocy obliczeniowej". Biologiczna (jak mózg) lub technologiczna (mikroprocesor / krzem).
Konflikt
MechanicznyKonflikt: sytuacja gdy dwie lub więcej osób przy stole ma różne Wizje Przyszłości co do tego, jak opowieść powinna się potoczyć dalej. Jeśli coś zdefiniowaliśmy Niezmiennikiem, nie ma Konfliktu (mamy po prostu niezrozumienie). W innym wypadku, mamy Konflikt dotyczący rozbieżności fikcji.
Kontrola Niszy
MechanicznyKontrola Niszy: Istnieje Konflikt (test, okoliczności) na sesji, w którym ta konkretna postać jest najskuteczniejsza i może wnieść coś wartościowego do fikcji. I każda inna postać zrobi to gorzej, nieważne jak dobry by nie był Gracz nią sterujący.
Konwencja
MechanicznyKonwencja: "W co tak naprawdę gramy, co nam wolno i co może się wydarzyć", czyli uzgodniony wspólnie zestaw ram i oczekiwań co do tego "w jaki film gramy". Ton, styl, poziom Mgły Wojny, co jest możliwe, wesoło czy poważnie, jakie stawki są realne...
Konwencja Deklarowana
Mechaniczny"Konwencja Deklarowana: wariant Konwencji. "To, co MÓWIMY, że w co gramy". To, co jest napisane w opisie sesji na konwent. Bardzo zbliżone do Konwencji Rzeczywistej, ale nie jest 1:1 z uwagi na to, że trudno jest DOKŁADNIE przedstawić Konwencję.
Konwencja Rzeczywista
MechanicznyKonwencja Rzeczywista: wariant Konwencji. "To, w co NAPRAWDĘ gramy, niezależnie od tego co deklarujemy". Wynika wyłącznie z wydarzeń i działań na sesji. Np. mówimy "gramy twardo, postacie mogą zginąć" ale Postacie nigdy nie giną, nieważne czego Gracze nie zrobią.
Lewiatan
DomenowyLewiatan: potwór o możliwościach i skali praktycznie mitycznych; zrodzony z magii i praktycznie niemożliwy do odparcia lub zatrzymania bez niewiarygodnej współpracy, koordynacji i siły ognia.
Łańcuch VXO
MechanicznyŁańcuch VXO: "Narastający wpływem na rzeczywistość efekt tego samego typu (V, X, O) w Konflikcie, pochodzący z Eskalacji Puli i logicznie uzasadniony w świecie gry. Od (V_1): drobna zmiana fikcji do (V_3): ogromna zmiana fikcji".
Magitech
DomenowyMagitech: sprzężenie technologii i magii w formie stabilnej i uważanej za bezpieczną i powtarzalną. Technologia oparta o "coś magicznego", ale już technologia. Lub bezpieczna replikowalna Anomalia stabilizowana technologicznie.
Manifestacja
DomenowyManifestacja: samoistny efekt magiczny wywołany wysokim stężeniem Energii Magicznej w danym obszarze.
Mgła Wojny
MechanicznyMgła Wojny: Stan sesji, w którym ani Gracz, ani Postać nie znają prawdy o scenie, co prowadzi do podejmowania decyzji w oparciu o potencjalnie błędne założenia. INTENCJA jest prawidłowa, ale ani Postać ani Gracz nie wiedzą czegoś, więc AKCJA była suboptymalna. KONCEPT ZAAWANSOWANY.
Mroczna Przyszłość
MechanicznyMroczna Przyszłość: stan świata, do którego dąży MG zgodnie ze swoją Agendą jako strona aktywna wykorzystując (X). Celowy negatywny wynik, opowieść, jaką MG chce zobaczyć.
Neurowspomaganie
DomenowyNeurowspomaganie: zespolenie z Syntetyczną Inteligencją w jeden organizm; SI staje się częścią układu nerwowego, wpływa na myśli, ciało, hormony i decyzje.
Niezmiennik
MechanicznyNiezmiennik: niemożliwy do Skonfliktowania fakt dotyczący fikcji, który wynika z logiki, z ugruntowanej w świecie gry zasady lub z wyniku jakiegoś Konfliktu.
Noktianin
DomenowyNoktianin: człowiek, mieszkaniec światów Noctis. Główne cechy: 1) W światach Noctis ludzie nie wierzą w istnienie magii. 2) Raczej żyją w stacjach kosmicznych, nie planetach. 3) Podczas Inwazji Noctis noktianie zaatakowali planetę Astorię i przegrali; problemy z integracją noktian i astorian. 4) kody kulturowe: Unia Europejska, ale bez krajów anglojęzycznych.
Noosfera
DomenowyNoosfera: całość ludzkiej myśli, świadomości, kultury. Zwykle w rozumieniu "noosfera statku kosmicznego" czy "noosfera planety", rozumiana jako "całość myśli, idei, kultury i wiedzy tego miejsca". Zbiorowa inteligencja i zrozumienie.
Obserwowalność
MechanicznyObserwowalność: "Coś" widocznego w fikcji. Gdyby to "coś" było inne, wydarzenia mogłyby potoczyłyć się inaczej. "Coś" wpływającego na fikcję i możliwego do wykorzystania. Da się zrobić na to "coś" przykład.
Ogranicznik
DomenowyOgranicznik: Mechanizm uniemożliwiający przekroczenie pewnych granic (np. adrenalina pozwala nam na użycie więcej siły ALE robimy sobie krzywdę). W kontekście maszyn: mechanizm bezpieczeństwa sprawiający, by maszyna nie zrobiła krzywdy użytkownikowi.
Pęknięcie Rzeczywistości
DomenowyPęknięcie Rzeczywistości: Apokaliptyczny Kataklizm, który spowodował wlanie się magii do świata, zmieniając jego naturę i zasady funkcjonowania. Doszło do śmierci ponad 95% populacji ludzkiej i Skażenia niezliczonych innych.
Pole Biosofonckie
DomenowyPole Biosofonckie: analogicznie do pola elektromagnetycznego, to iloczyn [zbiorowych uczuć] oraz [ilości, "biomasy" ludzi]. Im więcej ludzi -> tym silniejsze. Im silniejsze emocje -> tym silniejsze. Wprost proporcjonalne do efektów magicznych i Manifestacji magicznych.
Pole Magiczne
DomenowyPole Magiczne: obszar przestrzeni, w którym znajduje się wykrywalna ilość wpływu Energii Magicznej. Jak pole elektromagnetyczne, po prostu "jest". W wypadku silnego pola magicznego powstawanie spontanicznych manifestacji efektów magicznych może wystąpić nawet w pierwotnie bardziej stabilnym terenie, stabilizowanym obecnością biosofontów. Czyli - samowzbudne efekty magiczne są wprost proporcjonalne do iloczynu siły pola magicznego i skierowanego przez Pryzmat pola biosofonckiego.
Pozycjonowanie
MechanicznyPozycjonowanie: ustawienie celu i agendy postaci przez "miejsce" w fikcji. Np. "jesteś strażakiem i jest pożar" to pozycjonowanie sprawiające, że pierwsze ruchy Graczy najpewniej będą skierowane w stronę pożaru i ratowania ludzi.
Prymat Postaci Graczy
MechanicznyPrymat Postaci Graczy: Postacie Graczy muszą być kluczowe na sesji, muszą być Najbardziej Kompetentnymi Aktorami by rozwiązać sesję. Może mają unikalną wiedzę, może tylko oni mogą robić niektóre ruchy. Tak czy inaczej, to Postacie Graczy oddalają Mroczną Przeszłość i Domyślną Przeszłość - nie NPC.
Pryzmat
DomenowyPryzmat: oczekiwania dominującej populacji biosofontów odnośnie tego co się dzieje i powinno się stać, działający na poziomie emocjonalnym nad logicznym. Np. "pożar" + "strach" = "budynek spłonie".
Przeniesienie Biosofonckie
DomenowyPrzeniesienie Biosofonckie: zjawisko występujące przede wszystkim w kosmosie (mała populacja ludzka, ciągły kontakt z tymi samymi ludźmi). Syntetyczne Intelekty przechwytują pewne cechy wiedzy i osobowości od ludzi. SI "zarażają się" myślami i osobowością ludzi na swoim pokładzie, stając się żywymi istotami, z własną osobowością. Jest to wariant mało szkodliwego wariantu Przestrojenia. AKA: "Przeniesienie ixiońskie"
Przestrojenie
DomenowyPrzestrojenie: Sposób zmiany sposobu myślenia, działania i funkcjonowania sofonta pod wpływem magii lub wrogiej ingerencji zewnętrznej. Przebudowa wartości, pamięci, sposobu myślenia i działania.
Przymus
MechanicznyPrzymus: Mechanizm powiązany z mechaniką polegający na możliwości wymuszenia co Aktor myśli, czuje lub zrobi. Np. "przymusowa ucieczka wywołana paniką". Mechanizm jest powiązany z jawnym (X_3) lub (V_3).
Pusta Akcja
MechanicznyPusta Akcja: Działanie, które nie może zmienić niczego w fikcji i nie wywołuje żadnych realnych konsekwencji. Zwykle pozbawione jest jasno określonej Intencji ("czego Gracz chce w wyniu działania"), ograniczając się do opisu samej Akcji ("co postać robi").
Pytanie Konfliktu
MechanicznyPytanie Konfliktu: "O co toczy się ten Konflikt"? Czyli jaka jest różnica wizji dwóch osób siedzących przy stole. Np. "czy złodziej dostanie się do magazynu ZANIM strażnik go zauważy?"
Pytanie Sesji
MechanicznyPytanie Sesji: Tematycznie powiązane z "Theme & Vision", czyli "o czym jest ta sesja"; ukierunkowanie Krzyżyków i kanalizowanie Fikcji. Pytanie, na które sesja próbuje odpowiedzieć. Np. "co jest ważniejsze - bezpieczeństwo czy wolność".
Realiformacja
DomenowyRealiformacja: tak, jak "terraformacja" oznacza przekształcenie planety w coś zbliżonego do Ziemi tak "realiformacja" oznacza przekształcenie RZECZYWISTOŚCI i jej reguł w coś, zbliżonego do punktu pożądanego.
Savaranin
DomenowySavaranin: Wspólnota Etnokulturowa (jak "Słowianie"), minimalizujący zużycie energii i zasobów (pochodzą z miejsc o minimalnej ilości surowców). Cisi, oszczędni, mistrzowie recyklingu. Grupa nad jednostki.
Sentisieć
DomenowySentisieć: seria Anomalnych nanomaszyn na terenie Aurum, tworzących żywą sieć typu Angelnet z niektórymi magami (tienami). To daje im szczególne moce na terenie ich sentisieci.
Serwopancerz
DomenowySerwopancerz: futurystyczny pancerz osobisty, z wbudowaną baterią i wspomaganiem. Zwiększa siłę, szybkość, udźwig i ma komputer pokładowy. Jednoosobowy.
Setup-Payoff
MechanicznySetup-Payoff: Każdy znaczący element fabularny musi być najpierw wprowadzony (setup) zanim zostanie wykorzystany (payoff). Metaforycznie, "jeśli postać może wejść na minę, trzeba pokazać potencjalne pole minowe". Chroni przed deus ex machina i buduje oczekiwania Graczy.
Silnik Aktora
MechanicznySilnik Aktora: mechanizm motywacji postaci określający co postać robi proaktywnie. Narzędzie komunikacji między Graczem a MG pokazujące na czym postaci zależy, co ją napędza i jak reaguje na świat zewnętrzny.
Skafander EVA
DomenowySkafander EVA: specjalny skafander używany przez astronautów do działań w przestrzeni kosmicznej. Zapewnia ochronę przed ekstremalnymi warunkami oraz umożliwia swobodne poruszanie się w próżni.
Skażenie
DomenowySkażenie: wypaczenie i zniekształcenie bytu (osoby, pojazdu, przedmiotu, miejsca lub konceptu) przez Energię Magiczną, które zmienia jego własności w stronę Energii lub powoduje w tym bycie szkody.
Sofont
DomenowySofont: istota rozumna, czująca, zdolna do rozumowania na poziomie człowieka lub wyżej. Może być intelektem biologicznym, wirtualnym lub syntetycznym.
Spawner
MechanicznySpawner: mechaniczne nazwanie CZEGOŚ, co generuje inne byty (zwykle Anomalie czy Efemerydy) w okolicy. Źródło z którego "złe istoty" docierają do określonego miejsca.
Sympatia
DomenowySympatia: zasada magicznego powiązania przez podobieństwo lub więź; pozwala magii "namierzyć" coś powiązanego, np. przez krew, włosy czy emocjonalne przywiązanie. Przykład: voodoo.
Symulacja Sesji
MechanicznySymulacja Sesji: analiza sesji pod kątem tego co Gracze w danym momencie widzą, co wiedzą i co jest najbardziej prawdopodobnym ruchem z ich strony. Jest to przeprowadzenie suchego przebiegu sesji by sprawdzić, czy sesja ma sens z perspektywy Graczy. Czy istnieje ścieżka, w ramach której są w stanie rozwiązać tę sesję.
Syntetyczna Inteligencja / Syntetyczny Intelekt
DomenowySyntetyczny Intelekt: syntetyczna (zbudowana sztucznie) forma sofonta (czującej istoty rozumnej), zaprojektowana do samodzielnego rozumowania, uczenia się i wspierania ludzkości. Może mieć agendę, uczucia, osobowość.
Ścigacz
DomenowyŚcigacz: Bardzo szybki zabudowany motor, często zawierający elementy pozwalające mu na poruszanie się w powietrzu / "latanie" (wtedy do jego konstrukcji potrzebne są magiczne materiały).
Tag Nazwany
MechanicznyTag Nazwany: Status, cecha lub specyficzna własność bytu która ma znaczenie opisowe i/lub mechaniczne. Np. "Ranny", "Mieszka tu od dawna", "Nieufny", "Potężny Pancerz".
Terminus
DomenowyTerminus: ciężko uzbrojony mag specjalizujący się w niszczeniu Anomalii oraz potworów, w roli policjanta i żołnierza i mający ogromne uprawnienia. Zwykle silnie powiązany ze strukturami dowodzenia na danym terenie.
Terrorform
DomenowyTerrorform: forma amalgamowanej istoty, potwór który sieje zniszczenie i grozę. Jest stworzony przez magię, najczęściej z sofonta.
Test Kosztownych Marzeń
MechanicznyTest Kosztownych Marzeń: narzędzie sprawdzania czy postać działa "na zewnątrz" i płaci cenę za swoje wartości. Czy postać robi rzeczy z przyczyn innych niż racjonalne? Wydaje zasoby, naraża się na kłopoty, robi coś o małych szansach powodzenia?
Test Tawerny
MechanicznyTest Tawerny: narzędzie sprawdzania proaktywności postaci. Czy postać w losowej tawernie zrobi coś proaktywnie, idąc ku zagrożeniu, z przyczyn innych niż finansowe, mogąc sytuację zignorować?
Tien
DomenowyTien: Mag - Arystokrata podpięty do Sentisieci jednego z Sentisprzężonych Rodów.
Trigger
MechanicznyTrigger: konkretna sytuacja aktywująca COŚ. Format GDY-TO określający kiedy (GDY) postać podejmuje działanie (TO).
Vicinius
DomenowyVicinius: przekształcony przez Energię Magiczną sofont (zwykle biosofont), który jednak kontroluje swoją naturę. Dlatego może żyć w sąsiedztwie ludzi.
Virt
DomenowyVirt: wirtualna rzeczywistość z pełną integracją sensoryczną (wszystkie zmysły). Osoba zanurzająca się w virt doświadcza rzeczy jako tak rzeczywistych co fizyczna rzeczywistość. Virt oferuje kompletną alternatywną egzystencję z możliwością świadomego wejścia i wyjścia. Odpowiednie przestrzenie nazywane są "virtświatami"
Virtsofont
DomenowyVirtsofont: istota żyjąca jedynie w formie cyfrowej, istota poruszająca się w virt, która jednocześnie jest sofontem (istotą rozumną, czującą, zdolna do rozumowania na poziomie człowieka lub wyżej).
Visiat
DomenowyVisiat: symbiotyczna "tkanka magiczna" zastępująca ciało wraz z przebywaniem w polu magicznym. To, co sprawia, że mag nie jest już człowiekiem. Skuteczniej przetwarza i filtruje Energie Magiczne niż zwykłe ciało.
Wenapnita
DomenowyWenapnita: Wspólnota Etnokulturowa (jak "Słowianie"), wierząca że wszyscy żyjemy w Symulacji i jesteśmy uwięzieni w cyklu reinkarnacji. Jedynie niektórzy są prawdziwymi ludźmi a reszta to NPC. Wierzą, że ich celem jest opuszczenie Symulacji i uratowanie prawdziwych ludzi
Węzeł Energii Magicznej
DomenowyWęzeł Energii Magicznej: Miejsce lub obiekt, w którym znajduje się masa krytyczna Energii Magicznej, przez co Energia nie rozprasza się samoistnie. Źródło Skażenia w okolicy i potencjalne źródło mocy.
Właścicielstwo
MechanicznyWłaścicielstwo: prawo do wyłącznego decydowania o komponencie fikcji (postać, NPC, frakcja, fakt...), jego zachowaniach, rozwoju i cechach. Każdy komponent fikcji ma jednego właściciela.
Wojna Deoriańska
DomenowyWojna Deoriańska: długotrwała wojna domowa w światach noktiańskich o to, czy WSZYSCY mają zapomnieć o magii czy społeczeństwa mają dostosować się do nowego świata. Przegrani (zwolennicy prawdy o magii) otrzymali amnestyki albo zostali wygnani.
Zagrożenie Memetyczne
DomenowyZagrożenie Memetyczne: Idea lub wzorzec myślowy, który zakłóca postrzeganie, myślenie lub zachowanie osoby i potrafi się przenosić między ludźmi przez komunikację. Funkcjonuje jak "wirus mentalny".