Dokuczliwe szkodniki

Spis Treści

Opis

Ogólnie

Pojawiają się dokuczliwe szkodniki - nie są groźne, ale przeszkadzają wszystkim. Ich obecność destabilizuje delikatne sytuacje..

Szkodniki nie są głównym zagrożeniem - nie zabiją, nie zniszczą, nie ukradną niczego ważnego. Ale skutecznie wszystkim przeszkadzają: hałasują, niszczą drobne rzeczy, rozpraszają uwagę, są wszędzie gdzie nie powinny. Delikatne operacje stają się trudniejsze.

Kluczowe: szkodniki dotykają wszystkich stron konfliktu równo. To nie jest przeciwnik Postaci - to irytacja dla KAŻDEGO w lokacji. Mogą być dosłowne (komary, szczury) lub metaforyczne (paparazzi, biurokracja).

Charakterystyczne elementy

  • Nie są groźne, ale są wszędzie - masa małych irytacji zamiast jednego zagrożenia
  • Trudne do usunięcia - jest ich za dużo, wracają, są chronione, albo ich usunięcie powoduje większy problem
  • Szkodzą wszystkim tak samo
  • Przekształcają sytuacje - ciche staje się głośne, precyzyjne - chaotyczne, poważne - śmieszne

Proste przykłady:

  • Rój komarów w dżungli - każdy jest rozproszony, drapie się, wymachuje rękami. Koncentracja - zerowa. Wszyscy irytują się na siebie nawzajem.

Typowe wykorzystanie na sesji

Dokuczliwe szkodniki na sesji zwykle wykorzystywane są jako jeden z następujących klocków:

  • Sabotaż precyzyjnego planu: Delikatna operacja wymaga ciszy/koncentracji, szkodniki to uniemożliwiają
    • Infiltracja/negocjacje/ceremonia przerwana przez Szkodniki
  • Uniwersalne źródło irytacji eskalujące napięcia: Wszyscy są zirytowani, łatwiej o konflikty
    • NPC kłócą się o to czyja to wina, jak się pozbyć szkodników
  • Przykrywka dla prawdziwego zagrożenia: Ktoś wykorzystuje chaos do własnych celów
    • Podczas gdy wszyscy walczą ze szkodnikami, antagonista działa
    • “To odwracanie uwagi”
  • Niemożliwy do usunięcia problem środowiskowy: Szkodniki są chronione lub nie do wyeliminowania
    • Religijne/prawne zakazy zabijania (święte zwierzęta)
    • Za dużo, wracają, mają gniazda
    • Usunięcie powoduje większy problem (spalić budynek? otruć wodę?)
  • Katalizator ucieczki sojuszników: NPCs odmawiają pomocy przez wstręt/obrzydzenie
    • “Nie będę tutaj pracował dopóki tego nie usuniecie”
    • Eksperci uciekają, zasoby niedostępne
  • Niszczyciel zasobów w tle: Szkodniki powoli uszkadzają ważne rzeczy
    • Szczury przegryzają kable, muchy psują jedzenie, pleśń niszczy dokumenty
    • Efekt kumulatywny - początkowo niewidoczny, potem krytyczny

Mechanika Motywu

Nowy Element

  • Pojawia się konkretny typ szkodnika (komary, szczury…)
  • Pojawia się środowisko które zajmują - praktycznie niemożliwe do usunięcia z niego. Mają gniazda.
  • Pojawia się powód dlaczego nie można ich usunąć (za dużo, chronione, większy problem przy usunięciu)

Wpływ na sesję

  • Wszyscy są zirytowani - łatwiej o konflikty, trudniej o współpracę.
  • Szkodniki coś psują - szczury przegryzą kabel, komary przenoszą choroby…
  • Niektórzy odmawiają pomocy - ludzie reagują wstrętem i obrzydzeniem na szkodniki, są zajęci walką ze szkodnikami.

Nowe akcje i wydarzenia

  • Każdy próbuje się ich pozbyć (i wszyscy zawodzą) - marnując czas i zasoby, będąc w niewłaściwym miejscu…
  • Ktoś wykorzystuje chaos - prawdziwe działania dzieją się “pod przykrywką” irytacji
  • Napięcia i kłótnie rosną - ludzie się obwiniają, irytują się, kłócą.
  • Szkodniki uszkadzają zasoby - szczury bardziej niż komary. Muchy np. psują jedzenie.
  • Ludzie robią błędy - z uwagi na Szkodniki ludzie robią błędy w ważnych momentach, nie wysypiają się…

W ramach tego Motywu odpowiedz na pytania

  • Czym konkretnie są szkodniki? - Szczury? Muchy? Coś magicznego? Co robią że są tak irytujące?
  • Dlaczego nie można ich łatwo usunąć? - Chronione prawem/religią? Za dużo? Większy problem przy usunięciu?
  • Jak konkretnie przeszkadzają? - Hałas, niszczenie, rozpraszanie, zjadanie, kłótnie? Co utrudniają?
  • Kto może je wykorzystać? - Czyje działania są ukryte przez chaos? Kto używa ich jako przykrywki?
  • Skąd się wzięły? - Naturalne, magiczne, celowo podstawione? Czy ktoś je kontroluje?

Jak ten Motyw dotyka Postacie?

  • Szkodniki niszczą ich precyzyjny plan
    • Pojawiają się w niewłaściwym miejscu w niewłaściwym czasie i kogoś ściągnęły.
    • Są w ich ekwipunku, w ich pokojach, w ich tajnych spotkaniach.
  • Wszyscy wokół są zirytowani
    • Napięcia rosną, łatwiej o konflikty, trudniej negocjować.
  • Ktoś wykorzystuje chaos wynikający ze szkodników
    • Prawdziwy przeciwnik działa pod przykrywką irytacji.
  • Nie mogą usunąć szkodników bez konsekwencji
    • Czy usuwanie szkodników jest warte spalenia garażu?

W ramach tego Motywu podkreśl

  • Nie są groźne - są irytujące - To nie przeciwnik, to środowisko. Nikt nie umrze, ale wszyscy będą wściekli.
  • Dotykają wszystkich równo - NPCe cierpią tak samo jak Postacie.
  • Trudne do usunięcia - Prosty “pest control” nie działa.
  • Chaos jako narzędzie - Można wykorzystać je jako narzędzie do odwracania uwagi i działać w cieniu.
  • Wymuszają zmianę planów - Trudno je ignorować, precyzyjne plany wymagają improwizacji.

Przykłady z różnych mediów

  • Plaga szczurów we Wrocławiu, 2024 - Uciążliwe dla restauracji i mieszkańców, zmieniły sposób poruszania się mieszkańców i ich zwyczaje np. wobec wyrzucania śmieci.
  • Gremliny (film, 1984) - Małe stworzenia które niszczą wszystko dookoła. Nie są (początkowo) śmiertelnym zagrożeniem, ale chaos który tworzą przekształca spokojne miasteczko w ruinę. Niemożliwe do kontrolowania, mnożą się, wszędzie tam gdzie nie powinny.
  • Tribble (Star Trek) - Małe irytujące włochate kulki które destabilizują normalne działania na Enterprise.