Dokuczliwe szkodniki
Spis Treści ▼
Opis
Ogólnie
Pojawiają się dokuczliwe szkodniki - nie są groźne, ale przeszkadzają wszystkim. Ich obecność destabilizuje delikatne sytuacje..
Szkodniki nie są głównym zagrożeniem - nie zabiją, nie zniszczą, nie ukradną niczego ważnego. Ale skutecznie wszystkim przeszkadzają: hałasują, niszczą drobne rzeczy, rozpraszają uwagę, są wszędzie gdzie nie powinny. Delikatne operacje stają się trudniejsze.
Kluczowe: szkodniki dotykają wszystkich stron konfliktu równo. To nie jest przeciwnik Postaci - to irytacja dla KAŻDEGO w lokacji. Mogą być dosłowne (komary, szczury) lub metaforyczne (paparazzi, biurokracja).
Charakterystyczne elementy
- Nie są groźne, ale są wszędzie - masa małych irytacji zamiast jednego zagrożenia
- Trudne do usunięcia - jest ich za dużo, wracają, są chronione, albo ich usunięcie powoduje większy problem
- Szkodzą wszystkim tak samo
- Przekształcają sytuacje - ciche staje się głośne, precyzyjne - chaotyczne, poważne - śmieszne
Proste przykłady:
- Rój komarów w dżungli - każdy jest rozproszony, drapie się, wymachuje rękami. Koncentracja - zerowa. Wszyscy irytują się na siebie nawzajem.
Typowe wykorzystanie na sesji
Dokuczliwe szkodniki na sesji zwykle wykorzystywane są jako jeden z następujących klocków:
- Sabotaż precyzyjnego planu: Delikatna operacja wymaga ciszy/koncentracji, szkodniki to uniemożliwiają
- Infiltracja/negocjacje/ceremonia przerwana przez Szkodniki
- Uniwersalne źródło irytacji eskalujące napięcia: Wszyscy są zirytowani, łatwiej o konflikty
- NPC kłócą się o to czyja to wina, jak się pozbyć szkodników
- Przykrywka dla prawdziwego zagrożenia: Ktoś wykorzystuje chaos do własnych celów
- Podczas gdy wszyscy walczą ze szkodnikami, antagonista działa
- “To odwracanie uwagi”
- Niemożliwy do usunięcia problem środowiskowy: Szkodniki są chronione lub nie do wyeliminowania
- Religijne/prawne zakazy zabijania (święte zwierzęta)
- Za dużo, wracają, mają gniazda
- Usunięcie powoduje większy problem (spalić budynek? otruć wodę?)
- Katalizator ucieczki sojuszników: NPCs odmawiają pomocy przez wstręt/obrzydzenie
- “Nie będę tutaj pracował dopóki tego nie usuniecie”
- Eksperci uciekają, zasoby niedostępne
- Niszczyciel zasobów w tle: Szkodniki powoli uszkadzają ważne rzeczy
- Szczury przegryzają kable, muchy psują jedzenie, pleśń niszczy dokumenty
- Efekt kumulatywny - początkowo niewidoczny, potem krytyczny
Mechanika Motywu
Nowy Element
- Pojawia się konkretny typ szkodnika (komary, szczury…)
- Pojawia się środowisko które zajmują - praktycznie niemożliwe do usunięcia z niego. Mają gniazda.
- Pojawia się powód dlaczego nie można ich usunąć (za dużo, chronione, większy problem przy usunięciu)
Wpływ na sesję
- Wszyscy są zirytowani - łatwiej o konflikty, trudniej o współpracę.
- Szkodniki coś psują - szczury przegryzą kabel, komary przenoszą choroby…
- Niektórzy odmawiają pomocy - ludzie reagują wstrętem i obrzydzeniem na szkodniki, są zajęci walką ze szkodnikami.
Nowe akcje i wydarzenia
- Każdy próbuje się ich pozbyć (i wszyscy zawodzą) - marnując czas i zasoby, będąc w niewłaściwym miejscu…
- Ktoś wykorzystuje chaos - prawdziwe działania dzieją się “pod przykrywką” irytacji
- Napięcia i kłótnie rosną - ludzie się obwiniają, irytują się, kłócą.
- Szkodniki uszkadzają zasoby - szczury bardziej niż komary. Muchy np. psują jedzenie.
- Ludzie robią błędy - z uwagi na Szkodniki ludzie robią błędy w ważnych momentach, nie wysypiają się…
W ramach tego Motywu odpowiedz na pytania
- Czym konkretnie są szkodniki? - Szczury? Muchy? Coś magicznego? Co robią że są tak irytujące?
- Dlaczego nie można ich łatwo usunąć? - Chronione prawem/religią? Za dużo? Większy problem przy usunięciu?
- Jak konkretnie przeszkadzają? - Hałas, niszczenie, rozpraszanie, zjadanie, kłótnie? Co utrudniają?
- Kto może je wykorzystać? - Czyje działania są ukryte przez chaos? Kto używa ich jako przykrywki?
- Skąd się wzięły? - Naturalne, magiczne, celowo podstawione? Czy ktoś je kontroluje?
Jak ten Motyw dotyka Postacie?
- Szkodniki niszczą ich precyzyjny plan
- Pojawiają się w niewłaściwym miejscu w niewłaściwym czasie i kogoś ściągnęły.
- Są w ich ekwipunku, w ich pokojach, w ich tajnych spotkaniach.
- Wszyscy wokół są zirytowani
- Napięcia rosną, łatwiej o konflikty, trudniej negocjować.
- Ktoś wykorzystuje chaos wynikający ze szkodników
- Prawdziwy przeciwnik działa pod przykrywką irytacji.
- Nie mogą usunąć szkodników bez konsekwencji
- Czy usuwanie szkodników jest warte spalenia garażu?
W ramach tego Motywu podkreśl
- Nie są groźne - są irytujące - To nie przeciwnik, to środowisko. Nikt nie umrze, ale wszyscy będą wściekli.
- Dotykają wszystkich równo - NPCe cierpią tak samo jak Postacie.
- Trudne do usunięcia - Prosty “pest control” nie działa.
- Chaos jako narzędzie - Można wykorzystać je jako narzędzie do odwracania uwagi i działać w cieniu.
- Wymuszają zmianę planów - Trudno je ignorować, precyzyjne plany wymagają improwizacji.
Przykłady z różnych mediów
- Plaga szczurów we Wrocławiu, 2024 - Uciążliwe dla restauracji i mieszkańców, zmieniły sposób poruszania się mieszkańców i ich zwyczaje np. wobec wyrzucania śmieci.
- Gremliny (film, 1984) - Małe stworzenia które niszczą wszystko dookoła. Nie są (początkowo) śmiertelnym zagrożeniem, ale chaos który tworzą przekształca spokojne miasteczko w ruinę. Niemożliwe do kontrolowania, mnożą się, wszędzie tam gdzie nie powinny.
- Tribble (Star Trek) - Małe irytujące włochate kulki które destabilizują normalne działania na Enterprise.