Wyścig Szybkich Pojazdów

Spis Treści

Opis

Piloci szybkich pojazdów ścigają się o pierwsze miejsce. Trasa zwykle ma znaczenie. Pojazdy są szybkie, nietypowe i specjalne.

Mamy szybki wyścig - formalny, sportowy lub improwizowany, jak wyścig gladiatorów. Piloci i ich maszyny ścigają się o wartościowe dla siebie pierwsze miejsce bądź godne nagrody. Czy to ściganie się motorów w wysokich górach, czy kurier próbujący dostarczyć dane przed rywalem - chodzi o prędkość, pojazdy i determinację.

W ramach tego motywu wykorzystaj wyścig albo jako okoliczności podczas których ma się stać coś ważnego, albo jako przyczynę, bo komuś szczególnie na zwycięstwie zależy.

Ważne, że Pojazdy mają swoją osobowość, są pełnoprawnymi aktorami sesji. Mogą być całkiem interesujące; mogą być to samochody, motocykle, byty modyfikowane - ale też czołgi, serwopancerze Serwopancerz: futurystyczny pancerz osobisty, z wbudowaną baterią i wspomaganiem. Zwiększa siłę, szybkość, udźwig i ma komputer pokładowy. Jednoosobowy. itp. Często istotną rolę ma też trasa, czasem nieco absurdalna, niebezpieczna - lub w świecie wirtualnym.

Wyścig może być zwykłym wyścigiem, proxy konfliktu czy spektaklem. Jest to wieczny test - umiejętności pilota, wytrzymałości maszyny, inżynierii - jak dobrze zaprojektowano czy skalibrowano pojazd.

Typowe wykorzystanie na sesji

  • To jest faktyczny wyścig, Postacie Graczy w nim uczestniczą
    • Np. budują pojazdy i mają wygrać. Wpływają na kogoś by wygrał.
    • Interesujące wydarzenie sportowe.
  • To jest proxy innego konfliktu i dlatego zwycięstwo ma inne znaczenie
    • Dwie frakcje nie mogą walczyć bezpośrednio, więc jest wyścig. Np. Zimna Wojna -> wyścig kosmiczny (USA vs ZSRR).
  • Spektakl odwracający uwagę
    • Wyścig przyciąga tłumy, media, władze - wszyscy patrzą gdzie indziej. Odwracanie uwagi
    • Okazja dla złodziei, szpiegów, spiskowców, przemytu.
    • Zamach / sabotaż podczas wydarzenia.
  • To test kwalifikacyjny dla kogoś
    • Ktoś (wojsko?) testuje prototypy / pilotów.
    • “Pomogę Ci, jeśli przetrwasz / osiągniesz miejsce na podium…”
  • Subkultura: Nielegalne wyścigi, zabawa dzieciaków
    • Prestiż przez pojedynki, reputacja w społeczności.
    • Konieczność pozyskania informacji / wejścia w grupę.
  • Ucieczka jako wyścig:
    • Postacie są ścigane, wyścig jest po prostu mechanizmem.

Charakterystyczne elementy

  • Interesujące Pojazdy z własną osobowością - modyfikacje, historia…
  • Interesująca, niebezpieczna Trasa - geografia, pogoda, infrastruktura (lub jej brak)…
  • Spektakl przyciągający uwagę - nawet jeśli to tylko coś lokalnego i ukrytego, jest zainteresowanie.
  • Tylko jedno pierwsze miejsce - Suma zerowa, choć mogą pojawić się koalicje tymczasowe. Też: różne wartości różnych pilotów.

Proste przykłady:

  • Nocny wyścig górskimi drogami - młodzi kierowcy, zmodyfikowane samochody, nielegalne. Policja ignoruje. Ktoś może sabotować (przecięte hamulce). Ktoś może zginąć w wypadku. Stawki: prestiż w społeczności, zakłady.

Mechanika Motywu

Nowy Element

  • Pojawia się Wyścig. Ma określone Nagrody. Musi być też Trasa.
  • Pojawiają się Pojazdy - maszyny z osobowością.
  • Pojawiają się Piloci/Załogi - rywale o różnych celach.
  • Pojawia się Infrastruktura - catering, mechanicy, sponsorzy.

Wpływ na sesję

  • Uwaga skupiona na wyścigu - łatwiej działać poza obszarem wyścigu (mniej osób patrzy), trudniej w obszarze (więcej oczu).
  • Dostęp do niektórych osób - bogaci miłośnicy, sponsorzy, osoby które normalnie są poza zasięgiem postaci.
  • Rozluźnienie typowych obyczajów - sabotaże, rzeczy ogólnie mniej akceptowalne społecznie są bardziej akceptowalne.
  • Tymczasowe sojusze - nietypowe, krótkoterminowe sojusze z uwagi na wspólne cele / usuwanie silniejszego rywala.
  • Potencjalnie, presja czasowa - wyścig dzieje się TERAZ lub wkrótce. Deadline.

Nowe akcje i wydarzenia

  • Pilot sabotuje rywala: przecięte hamulce, fałszywa informacja o trasie, łapówka dla mechanika
  • Pojazd ma awaria podczas wyścigu: Mechanik próbuje naprawić. Co robią rywale?
  • Sponsorzy / bukmacherzy naciskają na pilota: musisz przegrać (albo musisz wygrać).
  • Coś dzieje się w tle wyścigu: przemyt, kradzież, zuchwałe działanie?
  • Zewnętrzne zagrożenie / pogoda: burza, coś się zmieniło na trasie czy w terenie.

W ramach tego Motywu odpowiedz na pytania

  • Co to za wyścig? Co jest stawką lub nagrodą? Czemu im tak zależy?
    • Sport, prestiż, pieniądze? Honor, długi?
    • Czy jest legalny?
  • Czy wyścig jest wyścigiem czy proxy na coś innego?
    • Np. wyścig kosmiczny w latach ‘60-80 to proxy na zimną wojnę między USA i ZSRR.
    • Czy chodzi o wyścig czy wyścig jest tylko okazją / okolicznością zdobycia czegoś innego?
  • Z Jakiego typu pojazdami mamy do czynienia?
    • Zwykłe (samochody, motocykle, modyfikowane samochody)?
    • Egzotyczne (czołgi, statki kosmiczne, mechaniczne konie, biowspomagane zwierzęta)?
    • Standaryzowane (każdy ma podobny pojazd) czy bardzo różnorodne? Jakoś są balansowane?
  • Co jest unikalnego w Pojazdach tego wyścigu?
    • Modyfikacje (gadżety, coś efektownego).
    • Historia (nigdy nie przegrany, zbudowany przez mistrza, ukradziony prototyp…).
    • Relacja pilot-maszyna (mechanik zna każdy śrubę, pojazd jak partner).
  • Z jakiego typu Trasą mamy do czynienia?
    • Zwykły tor wyścigowy? Dość absurdalna (góry, pustynie, pole bitwy)? Świat wirtualny?

Jak ten Motyw dotyka Postacie?

  • Wpływają na wynik wyścigu
    • Sabotaż, uczestnictwo, konstrukcja pojazdów…
  • Wyścig jest okazją do działania niepostrzeżenie
    • Mniej osób zwraca uwagę na wydarzenia, wszyscy żyją wyścigiem.
  • Sabotaż podczas wyścigu miałby efekty dużego chaosu
    • Więcej ludzi, więcej problemów, więcej potencjalnej paniki

W ramach tego Motywu podkreśl

  • Tylko jedno pierwsze miejsce, ale różne wartości - Wyścig to gra o sumie zerowej, ale np. możesz nie wygrać ALE zachować honor w oczach przyjaciół.
  • Ci ludzie i te pojazdy są specyficzne - normalni ludzie i normalne maszyny nie osiągają sukcesów w tego typu ekstremalnych warunkach. Da się z nimi dogadać, ale są dziwni.
  • To więcej niż wyścig; w grze jest cała infrastruktura - Dookoła wyścigów macie boksy, mechaników, catering, mnóstwo innych usług. Mamy MNÓSTWO nowych ludzi i okazji.
  • Ograniczenia czasowo-przestrzenne - Jeśli to wyścig typu Rajd Dakar, to pojazdy (i odpowiedni ludzie) są na danym terenie TERAZ a POTEM NIE.

Przykłady z różnych mediów

  • Rajd Dakar (1979-obecnie) - Ekstremalny rajd przez pustynie (pierwotnie Paryż-Dakar, teraz Ameryka Południowa/Arabia Saudyjska). 60+ śmierci od 1979 (motocykle, samochody, ciężarówki). Prestiż. Głównym przeciwnikiem - geografia i izolacja (wydmy, kamienie, upał). Śmierć jest akceptowalnym ryzykiem.
  • Initial D (Shuichi Shigeno, anime) - Takumi dostarcza tofu AE86 po górskich drogach nocami. Ojciec trenuje go jako drift racera (Takumi nie wie). Nocne nielegalne wyścigi. Każdy przeciwnik ma inny styl (drift vs grip), pojazdy z osobowością. Znajomość terenu jako przewaga, ważna relacja pilot-auto. Technika vs czysta moc.
  • Star Wars: The Phantom Menace - Podrace (Lucas, 1999) - Anakin Skywalker, wyścig pojazdów. Główny rywal sabotuje Anakina. Pojazdy sklecane z części, z dużym charakterem. Niebezpieczna trasa.
  • Tron - Wyścigi świetlnych motocykli w cyfrowym świecie. Pojazdy zostawiają ścianę światła za sobą (wjechanie = śmierć). Areny, gladiatorskie widowisko dla programów. Wyścig jako egzekucja + rozrywka (chleb i igrzyska). Suma zerowa (tylko jeden przeżywa).
  • Akira (Katsuhiro Otomo, manga/anime) - Motocyklowe gangi w Neo-Tokyo (2019 po WWIII). Nielegalne wyścigi nocne przez zrujnowane autostrady. Futurystyczne pojazdy (niektóre sceny: hover bikes). Wyścig jako wojna gangów, o kontrolę bloków. Modyfikowane pojazdy. Podziemna kultura młodzieżowa.
  • The Cannonball Run (Needham, 1981) - Komedia. Nielegalny wyścig samochodami przez USA. Bogatsi uczestnicy: Ferrari, Lamborghini… Oszustwa jako strategia: podszywanie się pod karetkę (światła, syrena), pod policję, fałszywe znaki drogowe. Tymczasowe koalicje (wspólny wróg: policja).
  • Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015) - Ucieczka bojową ciężarówką przez pustynię przez Furiosę, ścigana przez armię na zmodyfikowanych i efektownych pojazdach. Wyścig jako ucieczka, nie rywalizacja sportowa. Teren: pustynny, burze piaskowe. Paliwo jako krytyczny zasób. Koalicje podczas wyścigu (Max + Furiosa). Pojazdy: duże modyfikacje.