Ez Tokens, bot Discordowy
Spis Treści ▼
1. Wstęp
Mechanika EZ w idealnej sytuacji wykorzystuje wielokolorowe żetony, które są odpowiednio oznaczane jako V , X , O (lub w starszych dokumentach: (V), (X), (O)).
To jest bot Discordowy, którego funkcją jest składanie puli do mechaniki EZ. Daje możliwość grania używając aplikacji jako emulatora prawdziwej puli.
Przykładowo, niech pojawi się pula, np 9V 5X 3Om . Chcemy pociągnąć z niej 1 żeton.
W aplikacji wyglądałoby to tak:

I zaraz przejdziemy do tego co się dzieje i co można zrobić.
Aha - jeśli czytacie tę stronę, możecie używać tego bota. To chyba zrozumiałe.
Nie zbieramy żadnych danych użycia, nie będziemy nawet o tym wiedzieć :-).
2. Instalacja
Wymagania:
- Musicie mieć konto Discordowe.
- Musicie mieć serwer Discordowy. Jakikolwiek. Mogliście założyć go sekundę temu.
- Musicie mieć uprawnienia do dodania bota do serwera (najpewniej prawa admina?)
Jeśli powyższe wymagania są spełnione, logujecie się na Discorda i poniższym linkiem dodajecie bota do serwera:
- Link do dodania bota: https://discord.com/oauth2/authorize?client_id=1337095144662503474
Pojawi się Wam okienko “czy autoryzujecie” i “do którego serwera dodać”. Po dodaniu bota do serwera, będą działały polecenia.
Czyli:

A potem:

Przejdźmy do owych poleceń. Sprawdźmy czy działa :-).
3. Podstawowo o poleceniach
3.1. Jak używać poleceń Discordowych?
Sekwencja:
1 - Wpierw zaczynacie wpisywać ’/’. Zaczną Wam się wyświetlać dostępne komendy ze wszystkich botów.

2 - Potem piszecie ‘/ez-COŚTAM’. Wybieracie odpowiednią komendę z EZ. Przykład, /ez_draw_token do ciągnięcia żetonu z puli.

3 - Jeśli trzeba, wpisujecie odpowiednie parametry. W naszym wypadku potrzebna jest pula; wpisuję 9V 5X i naciskam klawisz ‘enter’.

4 - Dostaję jakiś wynik. Teraz mogę albo wpisać inne polecenie, albo użyć jakiegoś z klawiszy pod spodem (zaznaczonych na rysunku na czerwono).

I tyle. Detale w odpowiednich komendach.
3.2. Informacje o systemie
3.2.1. Komenda
/ez_info3.2.2. Co się stanie
Dostaniecie potężną skróconą instrukcję obsługi - jakie są żetony, pule itp.

3.2.3. Omówienie
- Podstawowe informacje o pulach i co można wpisać jako parametry do innych komend.
- Zachęcamy do przeczytania. Ma dać Wam odpowiedź “na szybko”, jeśli ktoś nie czytał tej strony.
3.3. Pociągnięcie żetonu
3.3.1. Komenda
“Pociągnij żeton”:
/ez_draw_tokenWymagany parametr: pula. Przykładowo: Tp+3 , 9V 5X lub (jak w przykładzie) Tr M +3Ob -2V .
Czyli:
/ez_draw_token Tr M +3Ob -2V3.3.2. Co się stanie
- Dostaniemy wygenerowany losowo żeton z puli oraz jego wizualizację
- Ten żeton zniknie z puli
- Dostaniemy serię przydatnych informacji
A dokładniej:

3.3.3. Omówienie
3.3.3.1. Wysokopoziomowo
- Polecenie /ez_draw_token ma za zadanie z istniejącej puli wyciągnąć jeden żeton.
- O dokładnych sposobach budowania puli powiemy potem, w punkcie 4.1
Teraz; polecenie daje nam dwa dodatkowe klawisze.
3.3.3.2. Pierwszy klawisz, “Pociągnij Żeton”
- Pozwala pociągnąć następny żeton z pozostałej puli.
- To tworzy łańcuch - historię wyciągniętych żetonów
Wygląda to tak:

Więc mamy przykładowo sytuację typu: “Ania goni Bartka”
- ciągnie żeton (wpisując polecenie wejściowe). Wypada (V)
- eskaluje pulę. Naciskamy ten klawisz i wypada (X).
3.3.3.2. Drugi klawisz, “Pokaż Pulę”
- Pozwala zobaczyć wizualizację puli
- Uruchamia /ez_pool z aktualnym stanem puli.
Wizualnie:

To jest osobne polecenie; wyjaśnię je w następnym punkcie.
3.4. Wyświetlenie i zmiana puli
3.4.1. Komenda
“Wyświetl pulę”:
/ez_poolWymagany parametr: pula. Przykładowo: Tp+3 , 9V 5X lub (jak w przykładzie) Tr +3 +Og+Or+Oz -4X+4Xg .
Czyli:
/ez_pool Tr +3 +Og+Or+Oz -4X+4Xg3.4.2. Co się stanie
- Dostaniemy wizualizację puli
- Dostaniemy klawisze umożliwiające nam robienie rzeczy z pulą.
- Czyli symulujemy faktyczny woreczek z żetonami
A dokładniej:

3.4.3. Omówienie
3.4.3.1. Wysokopoziomowo
- Polecenie /ez_pool ma za zadanie pokazać nam woreczek z żetonami.
- O dokładnych sposobach budowania puli powiemy potem, w punkcie 4.1
- To polecenie daje nam dostęp do trzech klawiszy.
3.4.3.2. Pierwszy klawisz “Wylosuj żeton”
- Pozwala pociągnąć następny żeton z istniejącej puli.
- W ramach pojedynczego łańcucha historia żetonów jest zachowana
Wizualnie:

Więc, jak widzicie, da się bez problemu przełączać między wyciąganiem żetonów a pulą.
3.4.3.2. Drugi klawisz “Zmień pulę”
- Pozwala zmienić istniejącą pulę przez dodanie lub odjęcie żetonów
Przykładowo, zróbmy taką sytuację:
- Prosty Konflikt: Tp +2
- Z uwagi na działania Graczy, musimy przekolorować 3X w 3Xm . I dodać do puli 2Or .
- Notacja: -3X +3Xm +2Or
Wizualnie to będzie wyglądało tak:
WPIERW stwórzmy podstawową pulę: /ez_pool Tp+2 ; naciskamy odpowiedni klawisz.

Wyskoczy nam okienko modalne; musimy wpisać zmianę. To będzie -3X +3Xm +2Or

I mamy wynik:

Teraz z tej puli można wyciągnąć ekstra żetony, robić z nią inne rzeczy itp.
3.4.3.3. Trzeci klawisz “Więcej Matematyki”
- Czysto informacyjny. Pokazuje więcej informacji o puli z opcją powrotu do puli.

I to w sumie wszystko :-).
3.5. Przejścia między poleceniami w aplikacji
Poniżej tabelka demonstrująca przepływy pomiędzy poszczególnymi klawiszami, czyli “który klawisz robi co i gdzie będziemy”:
| Które polecenie uruchomiłem | Który klawisz naciskam | Co stanie się zaraz |
|---|---|---|
| /ez_draw_token 9V 5X | ”Losuj żeton” | /ez_draw_token na pozostałej puli |
| /ez_draw_token 9V 5X | ”Pokaż pulę” | /ez_pool na pozostałej puli |
| /ez_pool 9V 5X | ”Wylosuj żeton” | /ez_draw_token na puli 9V 5X |
| /ez_pool 9V 5X | ”Zmień pulę” | Pojawi się możliwość zmiany puli: dodania lub odjęcia żetonów. I wrócimy do /ez_pool na nowej puli. |
| /ez_pool 9V 5X | ”Więcej matematyki” | Pojawią się informacje o puli z detalami; będzie możliwość przejścia (klawisz) do /ez_draw_token na tej samej puli 9V 5X . |
4. Specyfika aplikacji, budowania puli i parametrów
4.1. Jakie mamy sposoby budowania i zapisywania pul
Wpierw wyjdźmy od tego, z czego w ogóle da się pulę zrobić:
Bazy, czyli domyślne rodzaje puli:
- Typowy / Tp - [9 żetonów V i 5 żetonów X ]: ~30% Konfliktów na sesji
- Trudny / Tr - [6 żetonów V i 8 żetonów X ]: ~50% Konfliktów na sesji
- Ekstremalny / Ex - [3 żetony V i 11 żetonów X ]: ~18% Konfliktów na sesji
- Heroiczny / Hr - [14 żetonów X ]: ~2% Konfliktów na sesji
Specjalne skróty / Modyfikatory, czyli specjalnie zarezerwowane komponenty:
- M (magia): [ +3 Vm, -X, +Xm ]
- Z (zasoby, przewagi): [ +3 Vz, -X, +Xz ]
Notacja żetonów, czyli jak zapisywać żeton:
- Jeśli chcecie odróżniać żetony tego samego typu, dodajcie do nich modyfikator w postaci dowolnej małej litery
- Przykład: Vr oznacza czerwony żeton V (od red -
r)
- Przykład: Vr oznacza czerwony żeton V (od red -
I teraz przejdźmy do form zapisu puli:
- 9 V + 5 X - pula zawierająca dziewięć żetonów V i pięć żetonów X
- Typowy - bazowa pula tego typu, również zawierająca dziewięć żetonów V i pięć żetonów X
- Tp - skrótowy zapis tej samej puli - znowu zawierającej dziewięć żetonów V i pięć żetonów X
- VVVVVXXXXOrOr - to nie kot przechodzący po klawiaturze - to zapis każdego żetonu krok po kroku: pięć żetonów V , cztery żetony X i dwa żetony Or . To też zadziała!
- Tp +2 Vg -2 V -3 X - zapis puli Typowa z dwoma dodatkowymi, zielonymi (
g) żetonami V , z której usunęliśmy dwa żetony V i trzy żetony X
4.2. Wielkie i małe litery mają DUŻE znaczenie
Popatrzcie na kilka wariantów puli poniżej. Wszystkie są prawidłowe:
| Pula | Reprezentacja w żetonach |
|---|---|
| TrZ+3 | 6 V, 7 X, 3 Vz, 1 Xz, 3 Vr |
| Tr Z +3Vg | 6 V, 7 X, 3 Vz, 1 Xz, 3 Vg |
| Vr V +3Xg | 1 Vr, 1 V, 3 Xg |
Zauważcie, że są bardzo podobne z perspektywy kształtu, tzn “wielkie / małe litery”. Nie zależą od spacji.
Mamy też sytuację, w której Vv czy Xv oznaczają żeton koloru fioletowego.
To sprawia, że:
- Żetony MUSZĄ być wielką literą.
- V , X , O
- Kolor Żetonu MUSI być małą literą.
- Vr , Xg , Oy
- Jeśli nie będą, zostaną zignorowane przez aplikację
4.3. Kolejność jest ustalona: Baza, Modyfikator, Żetony Nietypowane, Żetony Inne
Kilka definicji:
| Co | Co to jest | Przykład |
|---|---|---|
| Baza | Kategoria Konfliktu. Podstawa. | Typowy , Tp , Tr , Ex , Hr |
| Modyfikator | Zasób. Przewaga. Magia. Specjalne parametry zmieniające pulę. | Z , M |
| Żeton Nietypowany | Żetony uznaniowe; zawsze Vr , mogą być podane bez określenia typu | +3 , +1 |
| Żeton Inny | Każdy inny żeton | +3Vg , -5Or , 2V |
Kolejność zawsze jest taka sama:
Baza - Modyfikator - Żetony Nietypowane - Żetony Inne.
Więc:
| Pula | Prawidłowa / Czemu nieprawidłowa |
|---|---|
| Tp | Prawidłowa |
| Tp +3 | Prawidłowa |
| Ex Z M +2 +3Or | Prawidłowa |
| Tp +3Vg +3 | Błędna; zignoruje ‘+3’. Nietypowane żetony nie mogą być po typowanych (prawidłowo: Tp +3 +3Vg ). |
| 3V Ex | Błędna; zignoruje ‘Ex’. Baza musi być pierwsza (prawidłowo Ex 3V ) |
4.4. Jakie mamy żetony i kolory
- Żetony występują w trzech odmianach: V , X , O .
- Żetony mają następujące modyfikatory kolorów:
| Przykładowy Żeton | Specjalne znaczenie | Graficznie |
|---|---|---|
| V X , O | Trzy typowe niekolorowe żetony | ![]() |
| Vm , Vb | Zwykle magia, rzeczy paranormalne; m to magia oraz b to niebieski, więc są wymienne | ![]() |
| Vz , Vy | Zwykle przewaga lub zasób; z to zasób oraz y to żółty, więc są wymienne | ![]() |
| Vr , Or | Vr są zwykle uznaniowe, zdobyte przez dobry opis lub ciekawą akcję. Or natomiast zwykle reprezentuje ranę czy jakąś krwawą akcję. | ![]() |
| Vg , Vp , Vv | Odpowiednio: “zielone”, “różowe”, “fioletowe”. Na rysunkach pokazuję tylko (V), ale działa dla wszystkich. Nie jest z nimi powiązane nic szczególnego. | ![]() |
| Va , Xc … | Wszystkie NIEWSPIERANE kolory w formie VXO mają specjalne domyślne grafiki. | ![]() |
Innymi słowy, macie “nieskończenie wiele” kolorów, ale niektóre się ładnie wyświetlą.
4.5. Klawisze są aktywne przez 24h lub do uaktualnienia bota
W chwili, w której wydaliście polecenie botowi rozpoczęliście coś, co nazywa się interakcją. Discord sprawia, że interakcje po pewnym czasie wygaszają i przestaje działać.
A dokładniej, przestanie działać po 24h od momentu wywołania pierwszej komendy.
Co to znaczy dla nas; załóżmy, że robimy polecenie /ez_pool Tp M +3Oa , by móc zobaczyć pulę i docelowo wyciągnąć z niej żeton:

Jak spojrzycie, to polecenie zostało wywołane o 1:14 rano. To znaczy, że o 1:14 rano następnego dnia (za 24h) żaden klawisz nie będzie już działał.
Tak więc chcecie zamykać pule poniżej 24h. Pamiętajcie - jeśli to jest kłopot (np. gracie przez forum), zawsze można zacząć nową na podstawie pola “Kształt puli”. Dwie pule o tym samym kształcie są w pełni wymienne.
Jest jeszcze jedna możliwość, że interakcja wygaśnie - uaktualniliśmy bota. Ale to nie jest takie częste.





