Alteris-Alucis, Diada Jedności Snu i Rzeczywistości
Spis Treści ▼
1. Z czym mamy do czynienia
1.1. Podstawy
- Nazwa: Alteris-Alucis, Diada Jedności Snu i Rzeczywistości
- Nazwa Potoczna: Altlucis
- Diada: Świat i Sen stają się jednością, czarowną i nieprzewidywalną. Śnimy na jawie, świat staje się snem. Od Akceptacji Świata Niepoznawalnego do Czarownej Rzeczywistości.
- Emocje: Zachwyt, Niepewność i Zmieszanie. Radosne oddanie się niemożliwemu, niepostrzeganie tego co straszne.
- Impulsy:
- Akceptacja Świata Niepoznawalnego: Niech rzeczywistość pozostaje tajemnicą. Niech walka o prawdę będzie niemożliwa. I po co z tym walczyć? Zaakceptujmy to.
- Pozorna Normalność: Niech dzieją się dziwne rzeczy, których nie da się dostrzec. Niech zmienność jest ukryta pod płaszczykiem normalności.
- Czarowna Rzeczywistość: Niech wszędzie kryją się sekrety i rzeczy warte odkrywania. Niech świat będzie ciekawy, piękny, czarowny i nieoczekiwany.
- Spełnianie Marzeń: Niech to, czego pragniesz stanie się rzeczywistością.
1.2. Wysokopoziomowa wizja
Aktualna wersja Rzeczywistości to tylko to - wersja, którą zastaliśmy i umiemy zrozumieć. Nie znaczy to, że taka jest lub taka być musi.
Żyjemy w czarownym, dziwnym, dzikim, niepoznawalnym i romantycznym świecie. Nie w świecie nauki (“szkiełka i oka”) a w świecie którego nie rozumiemy i zrozumieć nie jesteśmy w stanie, rządzącym się swoimi prawami które wiecznie się zmieniają.
Jest to miejsce wiecznej eksploracji i zmienności. Zachwyt i trwoga się przeplatają. Świat jest pełen tajemnic i każdy jest odkrywcą.
Esencja diady:
- Alteris-Alucis to nadpisywanie rzeczywistości przez sen/iluzję/marzenia.
- Świat przestaje być racjonalny, poznawalny, stały - staje się czarowny, zmienny, dziwny, ale też piękny i fascynujący. Kraina Baśni.
1.3. Energie Podstawowe
-
Alteris Energia Alteris: Ścieżki-Nie-Wybrane, NieRzeczywistość. Energia Magiczna powiązana z chaosem, zaskoczeniem i zagubieniem. Nic nie jest stałe, wszystko ciągle się zmienia i mieni. Nie da się niczego poznać i wszystko jest NIE TAK.
- Zniekształcanie, Ukrywanie, Kłamanie
- NieRzeczywistość Materialna, Ścieżki-Nie-Wybrane
- Wieczna Zmiana.
-
Alucis Energia Alucis: Ukojenie przez Ułudę, Ucieczka Do Krainy Marzeń. Świat, którego nie ma a być powinien. Energia Magiczna powiązana z pięknem, zachwytem, marzeniami i harmonizacją. Nic Cię nie boli, jest cudownie i nic już nigdy Cię nie skrzywdzi.
- Ukojenie, Kreatywność, Harmonizacja, Ucieczka, Łagodzenie
- NieRzeczywistość Mentalna i Symboliczna, Piękno i Zachwyt
- NieŚwiat, który być powinien.
Co wiemy o Energiach:
- Części wspólne: Alteris i Alucis nadpisują rzeczywistość. Obie zmieniają świat w coś nierealnego.
- Części rozbieżne: Alucis koi, Alteris dezorientuje. Alteris skupia się na materialnej rzeczywistości, Alucis na mentalnej i symbolicznej.
1.4. Synteza: Czarowna Konfuzja, Sen przenika się z Rzeczywistością
Czym jest Altlucis (Alteris-Alucis), czego ani Alteris ani Alucis nie mogłyby zrobić osobno?
Sen staje się jednością z rzeczywistością, a rzeczywistość staje się snem z którego nie ma po co się budzić.
Z perspektywy “ruchliwości”:
- Alucis jest naturalnie Energią pasywną. Ucieczka, introspekcja, łzy zachwytu i szczęścia.
- Alteris nie ma zwykle jednolitej Agendy, ale wprowadza bardzo dużo zmian, choć bez celu, powodując absolutny chaos.
Altlucis nadal jest dość pasywną kombinacją. Nawet, jeśli Alteris ma dominującą agendę, Alucis będzie koić.
Unikalne cechy syntezy:
- Ścieżki-Nie-Wybrane jako Marzenia Spełnione:
- Alteris Energia Alteris: Ścieżki-Nie-Wybrane, NieRzeczywistość. Energia Magiczna powiązana z chaosem, zaskoczeniem i zagubieniem. Nic nie jest stałe, wszystko ciągle się zmienia i mieni. Nie da się niczego poznać i wszystko jest NIE TAK. sama tworzy alternatywne wersje rzeczywistości, Ścieżki Które Nie Zostały Wybrane. Chaotycznie, bez celu.
- Alucis Energia Alucis: Ukojenie przez Ułudę, Ucieczka Do Krainy Marzeń. Świat, którego nie ma a być powinien. Energia Magiczna powiązana z pięknem, zachwytem, marzeniami i harmonizacją. Nic Cię nie boli, jest cudownie i nic już nigdy Cię nie skrzywdzi. koi i usypia, daje najpiękniejsze sny bez cierpienia. Ale to wszystko dzieje się tylko “w Twojej głowie”.
- Synteza: możesz żyć w wersji rzeczywistości gdzie twoje marzenia są prawdą. Granice między marzeniem a światem się zacierają, obie dostosowując się do siebie nawzajem.
- Przyjemna Dezorientacja:
- Alteris sama dezorientuje, powodując stres wynikający z “nie wiem co się dzieje”.
- Alucis sama koi i harmonizuje, powodując naturalną obojętność na wszystko.
- Synteza: dezorientacja staje się przyjemna, warta eksploracji. To nie powód do strachu. Nigdy nie stanie się nic złego.
- Świat staje się Logiką Snu i Baśni:
- Alteris sama powoduje rozpad znaczeń i zmienność rzeczywistości.
- Alucis filtruje tylko to, co jest piękne i zachwycające, sprawiając że nie postrzegamy niczego stresującego i strasznego.
- Synteza: znaczenia, nasza percepcja rzeczywistości i sama rzeczywistość się zmieniają i stają się piękniejsze. “Kot” staje się “ekspresem do kawy” i nikt się nie dziwi. Świat staje się miejscem zgodnym z logiką snu.
- Dobrowolne Uwięzienie:
- Alteris tworzy pułapki i zakrzywienia, które trudno opuścić.
- Alucis daje ukojenie. Po co się ruszać?
- Synteza: pułapka jest tak przyjemna że nikt nie chce uciekać. Każdy krok do wnętrza jest logiczny i dobrowolny.
1.5. Byty i Efekty tej Diady
Główne cechy Bytów i Efektów Magicznych powiązanych z diadą Alteris-Alucis:
- Harmonijna Natura:
- Są zamaskowane (Alteris) i nikt nie martwi się ich obecnością (Alucis)
- Są “bytami które zawsze tu były” mimo że ich nie było. Pamięć i rzeczywistość dostosowują się do ich obecności.
- Mogą nie wiedzieć czym są.
- Nawet jak wiemy czym są, “będzie dobrze, jest OK”.
- Łagodne Żywienie Się
- Te istoty NIE czerpią przyjemności z cierpienia - Alucis koi, więc ofiary nie cierpią.
- Pożerają bezboleśnie - ofiara do końca jest szczęśliwa.
- Logika Zaproszenia:
- One ani nie polują (jak drapieżnik, bo Alucis jest pasywne) ani nie skupiają się na samym wabieniu (to uniemożliwia chaos Alteris).
- One tworzą sytuacje w których ofiara sama chce zostać i sama wybiera swój los.
- Każdy krok wydaje się logiczny i naturalny; dopiero po fakcie widać efekt.
- Działają zgodnie z logiką snów i baśni
- “coś się dzieje tylko o północy”, “jeśli zjesz jabłko, zostajesz”.
- Wolna wola ofiary jest zachowana - każdy krok jest dobrowolny.
- Czarowny Surrealizm:
- Alteris zapewnia “dziwność”, Alucis “piękno”.
- Rzeczywistość staje się snem który wydaje się bardziej rzeczywisty niż jawa.
- Rzeczywistość staje się DZIWNA. Ale nikt się tym nie przejmuje.
Jak długo dany byt spełnia kryteria tej Diady, można go spokojnie traktować jako byt Alteris-Alucis. To co widzicie poniżej to więc też tylko przykłady.
2. Aspekty i Warianty tej Diady
2.1. Akceptacja Świata Niepoznawalnego, Alteris > Alucis ▼
2.1. Akceptacja Świata Niepoznawalnego, Alteris > Alucis
| | |
|---|---|
| Agenda > Metoda | Alteris > Alucis |
| Impuls | Niech rzeczywistość pozostaje tajemnicą. Niech walka o prawdę będzie niemożliwa. I po co z tym walczyć? Zaakceptujmy to. |
| Gramatyka Alteris | Kierunek: Zniekształcanie, Ukrywanie, Zagubienie |
| Gramatyka Alucis | Sposób: Ucieczka, Łagodzenie, Kreatywność, Pałac Myśli, Wycofanie |
Akceptacja Świata Niepoznawalnego: Rzeczywistość staje się niemożliwa do zrozumienia i poznania (agenda Alteris). Dodatkowo trudno się na niej skupić; jest tak wiele rozproszeń i obcości, że umysł nie potrafi tego ogarnąć (metoda Alucis). Ale fundamentalnie nie ma to znaczenia; nie ma czym się przejmować (metoda Alucis). Nie trzeba z tym walczyć.
- Nie da się Rzeczywistości zrozumieć i poznać. Nie da się za nią nadążyć. I to jest OK.
- Obcość i zmienność świata i jego konceptów jest zbyt duża a nasze aparaty poznawcze - za słabe.
- Potencjalnie dzieje się coś strasznego (Alteris), ale tego nie zauważamy uciekając od mrocznej prawdy (Alucis).
- Wiemy, że świat jest nieskończenie skomplikowany, obcy, dziwny i - co gorsza - ciągle się zmienia (Alteris), ale skupiamy się na pięknie i nie przejmujemy się tym (Alucis). I tak przecież nie możemy NIC na to poradzić.
- “Wczoraj ‘czarna kawa’ była zdrowa i smaczna, dzisiaj okazuje się, że ludzie uważają inaczej (Alteris + Alucis), ale i tak mnie to nie dotyczy i nie muszę się tym przejmować (Alucis). I tak nie da się za tym nadążyć i nad tym zapanować (Alteris). Nie ma nawet po co próbować.”
Ukrywanie i Kłamanie Alteris są wzmocnione przez Ukojenie, Kreatywność i Pałac Myśli Alucis. Znaczenia się rozmywają. Rzeczy nie do końca są tym, czym się wydaje. Umysły stają się podatniejsze na sugestię i ludzie są zagubieni jak nigdy. Rzeczywistość jest dużo bardziej dziwna niż ktokolwiek sobie to wyobrażał.
2.2. Pozorna Normalność, Alteris > Alucis ▼
2.2. Pozorna Normalność, Alteris > Alucis
| | |
|---|---|
| Agenda > Metoda | Alteris > Alucis |
| Impuls | Niech dzieją się dziwne rzeczy, których nie da się dostrzec. Niech zmienność jest ukryta pod płaszczykiem normalności. |
| Gramatyka Alteris | Kierunek: Zniekształcanie, Ukrywanie, Kłamanie |
| Gramatyka Alucis | Sposób: Ucieczka, Łagodzenie, Kreatywność, Pałac Myśli, Wycofanie |
Pozorna Normalność: Rzeczywistość staje się nienaturalna, odmienna (agenda Alteris). Jest to samo w sobie bardzo niepokojące i alarmujące, więc rzeczywistość jest maskowana jako “normalna” i “nic się nie zmieniło” (metoda Alucis).
- Nic nie jest takie jak się wydaje. Pod maską normalności kryje się coś dziwnego i nieprzewidywalnego.
- Rzeczywistość się cały czas zmienia i jest inaczej niż było (Alteris), ale pozornie wszystko wydaje się być takie samo (Alucis).
- Radykalizujący się młody człowiek jest trudny do poznania (Alteris), ale wie co mówić i jakie maski zakładać, by nikt się nie zorientował (Alucis).
Zniekształcanie, Ukrywanie i Kłamanie Alteris stają się dominującą agendą. By nic nie stało na ich drodze, Alucis fortyfikuje dziwne zmiany przez Kreatywność, Zachwyt i Ukojenie. Nie zauważamy i nie chcemy zauważać co się dzieje. Że coś jest coraz bardziej nie tak.
2.3. Czarowna Rzeczywistość, Alucis > Alteris ▼
2.3. Czarowna Rzeczywistość, Alucis > Alteris
| | |
|---|---|
| Agenda > Metoda | Alucis > Alteris |
| Impuls | Niech wszędzie kryją się sekrety i rzeczy warte odkrywania. Niech świat będzie ciekawy, piękny, czarowny i nieoczekiwany. |
| Gramatyka Alucis | Kierunek: Zachwyt, Kreatywność, Piękno |
| Gramatyka Alteris | Sposób: Ukrywanie, Zniekształcanie, Wieczna Zmiana, Zagubienie |
Czarowna Rzeczywistość: Kraina Najpiękniejszych Snów staje się Rzeczywistością.
Marzenia, fantazje, zachwyt i dążenie do eksploracji (agenda Alucis) są wzmocnione przez przekształcenie TEJ rzeczywistości, która jest w INNĄ - w świat czarowny, dziwny i gotowy do odkrywania (metoda Alteris). Świat staje się piękniejszy, pełniejszy barw, bardziej czarowny. Świat rządzi się swoimi własnymi, odmiennymi prawami, których nie do końca rozumiemy. Eksploracja nigdy się nie kończy. Zachwyt nigdy nie ustaje.
- Wszystko jest piękne, czarowne i przygoda czeka za każdym rogiem. Wszędzie czeka jakaś tajemnica do odkrycia, jakiś zakamarek godny eksploracji.
- Mimo braku jednoznaczej logiki, da się zrozumieć zasady rządzące światem, nieważne jak odmienne by nie były.
- Dziecięca wyobraźnia i kreatywność kształtują rzeczywistość. Świat jest taki, jakim widzą go dzieci - a nie dorośli.
Dążenie do Eksploracji, Poznawania i Zachwytu pochodzące od Alucis stają się prawdą dzięki Alteris, która zmienia rzeczywistość przed naszymi oczami. To, co jest możliwe jedynie w vircie Virt: wirtualna rzeczywistość z pełną integracją sensoryczną (wszystkie zmysły). Osoba zanurzająca się w virt doświadcza rzeczy jako tak rzeczywistych co fizyczna rzeczywistość. Virt oferuje kompletną alternatywną egzystencję z możliwością świadomego wejścia i wyjścia. Odpowiednie przestrzenie nazywane są "virtświatami" staje się rzeczywistością, która naprawdę istnieje.
Prawdziwie żyjemy w krainie snów.
2.4. Spełnione Marzenia, Alucis > Alteris ▼
2.4. Spełnione Marzenia, Alucis > Alteris
| | |
|---|---|
| Agenda > Metoda | Alucis > Alteris |
| Impuls | Niech to, czego pragniesz stanie się rzeczywistością. |
| Gramatyka Alucis | Kierunek: Ukojenie, Piękno, NieŚwiat który być powinien |
| Gramatyka Alteris | Sposób: Zniekształcanie, Ścieżki-Nie-Wybrane |
Spełnianie Marzeń: Marzenia się spełniają. Jeśli czegoś pragniesz bardzo mocno (agenda Alucis), to rzeczywistość odpowie na Twoje pragnienia i się przekształci (metoda Alteris).
Tu znajduje się też “magia z baśni”. Wiemy że działa, wiemy, że ma swoje własne dziwne zasady, wiemy że jest dla nas korzystna (np. “trzy myszy w konie a dynia w karocę”), ale nie do końca wiemy czemu i jak to działa - tu właśnie Alteris wprowadza nienaturalność i dziwność. A samo Alucis też przecież nie jest do końca precyzyjną Energią; ona też działa na zasadzie pragnień i snów.
- Twoje pragnienia kształtują rzeczywistość. Masz wszystko, na czym Ci kiedykolwiek zależało.
Dążenie do Ukojenia Alucis sprawia, że Alteris zmienia rzeczywistość dopasowując się do pragnień i marzeń. Rzeczywistość staje się tym, czego pragniemy. Albo o czym śnimy.
3. Przykłady tej Diady
- Przygody Sindbada Żeglarza autorstwa Leśmiana. Moim zdaniem, najlepszy przykład tej diady w historii ludzkości.
- Logika snu i baśni jest jedyną logiką - rzeczy dzieją się “bo tak”, bez wyjaśnień.
- Dziwność jest czarowna, nie przerażająca - potwory i cuda są naturalne.
- Sama OPOWIEŚĆ jest pełna dygresji i niepotrzebnych informacji, atrakcyjnych dla podmiotu lirycznego.
- Nawet sam język Leśmiana pełen neologizmów idealnie odzwierciedla tę diadę.
- Akademia Pana Kleksa.
- Miejsce, które niekoniecznie było bezpieczne, ale było czarowne, dziwne i rządziło się swoimi własnymi, dziwnymi prawami.
- Alicja w Krainie Czarów.
- Świat który jest wiecznie miejscem zachwytu (Alucis), ale jednocześnie kompletnie nielogiczny ze zmiennymi regułami (Alteris).
- Niemożność poznania reguł, możliwość działania w świecie zgodnie z tymi regułami.
- Eksploracja bez szczególnych stawek. Nie stanie się nic złego. Ciekawe co teraz?
- Szamani. Mądrzy ludzie widzący Rzeczywistość jako coś innego niż świat racjonalny, dostosowujący się do obcych reguł i wykorzystujących dziwne reguły.
- Ludzie w transie lub pod wpływem substancji psychoaktywnych postrzegają świat w sposób całkowicie odmienny.
- Apofenia i pareidolia. Ludzie widzą wzory np. w chmurach. Wzory których naprawdę nie ma.
- Sposób zapamiętywania (“Efekt Loftus”) - np. widzieliśmy wypadek, policjant spyta np. “czy samochód był czerwony” to FAKTYCZNIE samochód stanie się czerwony w pamięci.
- Podejście typu: hipis ze spojrzeniem “jest piękny dzień, słońce świeci, siedzę w parku, nieważne co się nie stanie, będzie dobrze :-). Po prostu wychillujmy i się niczym nie przejmujmy”.
4. Komponenty Diady do szybkiego wykorzystania na sesji
4.1. Efekty Magiczne powiązane z Diadą ▼
4.1. Efekty Magiczne powiązane z Diadą
Efekty Magiczne to są:
- czary rzucane przez magów
- naturalne Manifestacje Manifestacja: samoistny efekt magiczny wywołany wysokim stężeniem Energii Magicznej w danym obszarze. wynikające z wysokiego Pola Magicznego w danym miejscu.
Co ważne, to tylko przykłady które możecie w dowolny sposób modyfikować czy poszerzać, jak długo są spójne z konceptem samej diady.
Nieważne co się dzieje, wszystko jest w porządku. Wszystko będzie w porządku. Po prostu się zrelaksuj i ciesz życiem.
Niezależnie od tego jak odmienny świat by nie był, odnajdziesz w nim swoją drogę.
Stań się dokładnie tym, czego pragną. Piękny. Fascynujący. Idealny.
Myśl, która wydaje się Twoja. Odczucie, które wydaje się naturalne. I nawet nie wiesz, że ktoś Ci to podsunął.
Nie wiesz skąd wiesz. Po prostu będziesz wiedział, gdy nadejdzie właściwa chwila.
Iluzja wielozmysłowa, która perfekcyjnie nadpisuje rzeczywistość.
Cokolwiek próbujemy zrobić, możemy wykorzystać specjalne zasady świata niepoznawalnego by było prościej
Twoje ulubione rzeczy? Zawsze takie były. Nie pamiętasz inaczej. I nie chcesz pamiętać. Bo zawsze takie były.
4.2. Przykładowe byty powiązane z Diadą ▼
4.2. Przykładowe byty powiązane z Diadą
Potwory, efemerydy Efemeryda: byt, istota, anomalia lub zjawisko, które istnieje tylko przez stosunkowo krótki czas; gdy energia magiczna się skończy, Efemeryda się rozproszy. , Anomalie Anomalia: byt (osoba, przedmiot, pojazd, miejsce) Skażony Energią Magiczną, co nadaje mu nieprzewidywalne i przekraczające prawa fizyki własności, powiązany z Energiami którymi jest nasycony. i inne formy manifestacji Manifestacja: samoistny efekt magiczny wywołany wysokim stężeniem Energii Magicznej w danym obszarze. Altlucis poniżej.
Co ważne, to tylko przykłady które możecie w dowolny sposób modyfikować czy poszerzać, jak długo są spójne z konceptem samej diady.
Piękna istota budująca swój kult i zmieniająca rzeczywistość w Krainę Snów, żywiąca się uwielbieniem.
Miejsce pełne niezwykłych przedmiotów. A odwiedzający stają się częścią kolekcji, nieświadomi tego że się zmieniają.
Nieświadomy swojej prawdziwej natury potwór zastępujący swoją ofiarę, poluje zostając z kimś sam na sam.
Pasożytnicza myśl przyczepiająca się do marzycieli i przekształcająca ich w ucieleśnienie własnych pragnień - kosztem wszystkiego innego kim mogli być.
Piękna istota która Cię kocha bezwarunkowo. Pragnie Twojego szczęścia tak bardzo, że Cię przekształca, aż wszystko staje się szczęściem.
4.3. Ślady obecności Diady (wpływ Diady na otoczenie)
4.3.1. Ogólne rozumowanie
Kluczowe dla Altlucis:
Ślady obecności nie są “dziwne + przyjemne” (to by była suma zbiorów), ale tworzą jednolity sen na jawie - rzeczywistość która działa jak baśń, z własnymi regułami których nie da się złamać ani zrozumieć, ale które jakoś działają.
Nie wiemy co nam się wydaje i co jest prawdziwe. Nie do końca wiemy co się STANIE gdy coś zrobimy. I to jest OK.